Passie in het hart van ‘De onderneming van het jaar’ in 2013

tilman_contact-batiment

> Pers & Media > Passie in het hart van ‘De onderneming van het jaar’ in 2013

Passie in het hart van ‘De onderneming van het jaar’ in 2013

Jean-Noël Tilman praat met passie over zijn bedrijf, onlangs verkozen tot Onderneming van het Jaar® 2013.
Een bedrijf dat uiteindelijk erg op zijn bedrijfsleider lijkt: begaan met de natuur en met zijn medemens, en tevens ook erg ambitieus.

Op 7 oktober 2013 vond de 18e editie van de Onderneming van het Jaar® -verkiezing plaats, georganiseerd door EY in samenwerking met L’Echo en BNP Paribas Fortis. Vier genomineerden waren in de running aan Franstalige kant om deze felbegeerde prijs te winnen: Bruyerre, Immoweb, Octa+ en Tilman. Na intensieve discussies koos de jury uiteindelijk Tilman, de Belgische fytotherapeut, als opvolger van TPF als Bedrijf van het Jaar®.

Groei is niet alles volgens zijn bedrijfsleider

Jean-Noël Tilman, zoon van de oprichter van het bedrijf, geeft ons zijn indrukken van deze prijs:

“Het doet ons enorm veel plezier dat Tilman is uitgeroepen tot Bedrijf van het Jaar® en we zijn in meer dan één opzicht heel blij met deze prijs.

Allereerst voor al onze medewerkers, want deze prijs is een erkenning van de kwaliteit van hun werk. Ten tweede omdat het onze uitmuntendheid buiten het bedrijf weerspiegelt. Tot slot, omdat we de andere genomineerden als succesvoller beschouwden dan wij. Het winnen van een dergelijke “concurrentie” is daarom des te verheugender voor ons! »

Jean-Noël Tilman heeft gelijk als hij het heeft over prestaties, want het is een van de criteria waarmee rekening wordt gehouden bij de verkiezing van de Bedrijf van het Jaar®. Om geselecteerd te worden, moet een bedrijf de afgelopen vijf jaar een groei van ten minste 50% van zijn omzet, toegevoegde waarde of personeelsbestand hebben gekend. Maar er zijn nog veel meer criteria. In plaats van ze allemaal uit te leggen, hebben we die taak overgelaten aan Jean-Noël Tilman.

dossier-impulse-photo1
Innovatie

“Bij Tilman besteden we veel energie aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Zonder deze innovatie zouden we niet zo’n significante groei hebben. Productontwikkeling is een echte drijfveer voor het bedrijf, vandaar dat we elk jaar de ontwikkeling van twee geneesmiddelen initiëren. Op onze afdeling onderzoek en ontwikkeling werken zes mensen, waarin we maar liefst 750.000 euro per jaar investeren.”

STRUCTUUR EN WERKING VAN DE INTERNE ORGANISATIE

“De manier waarop het bedrijf werkt is een van onze sterke punten. Al onze medewerkers zijn betrokken, autonoom en efficiënt, wat alleen mogelijk is dankzij het vertrouwen dat ze krijgen. Bij ons geen controles, alleen het resultaat telt…. ook al geven we ook het recht op fouten. Mijn belangrijkste rol binnen het bedrijf is dan ook om een visie te bepalen, te delen en begrijpelijk te maken, zowel intern als extern. Het is ook onontbeerlijk om mijn optimisme en enthousiasme over te brengen. »

GEPASSIONEERD ONDERNEMERSCHAP

“In het leven van een bedrijf zijn er 1000 redenen om van slag te raken. Je kunt dagelijks problemen hebben, maar dat heeft geen invloed op mij, want ik ben ervan overtuigd dat ik hoge doelen zal bereiken. Dat probeer ik te delen met mijn medewerkers. Als iemand mij vertelt dat ze een probleem hebben dat voor hen onoverkomelijk lijkt, probeer ik hen te helpen zichzelf een jaar later te projecteren en achteraf naar hetzelfde probleem te kijken. In het algemeen vermindert dit de ernst ervan aanzienlijk. »

Internationalisering

“In 2013 wordt ongeveer 23% van onze omzet in het buitenland gegenereerd, vergeleken met 14% tien jaar geleden. Onze export is in tien jaar tijd dan ook verdrievoudigd, wat een weerspiegeling is van ons grote potentieel buiten België. We hebben de ambitie om binnen vijf tot tien jaar een grote onderneming te worden, met een omzet van minstens 50 miljoen euro, en dat kan alleen door internationale ontwikkeling. We zullen ons daarom in andere landen van de Europese Unie vestigen en we zouden het maken van acquisities kunnen overwegen om dat te doen. Hoewel we ‘bevriende’ investeerders in het kapitaal kunnen introduceren om ons de middelen te geven om de acquisities te doen, zijn we toch vastbesloten om onze status als familiebedrijf te behouden.”

IDENTITEITSKAART VAN HET BEDRIJF VAN HET JAAR 2013
  • Naam: Tilman
  • Rechtsvorm: Naamloze vennootschap
  • Hoofdkantoor: Baillonville (provincie Namen)
  • 2013 opbrengsten: 20 miljoen euro
  • Nettowinst 2013: tussen € 0,5 en € 1 miljoen.
  • Werknemers: 100 voltijdse equivalenten
  • Website: www.tilman.be

STRATEGIEONTWIKKELING

“In België hebben we een marktaandeel van 50% van de markt voor geregistreerde kruidengeneesmiddelen bereikt. Ons marktaandeel is ongeveer 20% als we rekening houden met alle kruidenproducten. Deze marktpositie hebben we niet kunnen bereiken omdat we betere producten maken dan anderen: onze marketing en identiteit maken het verschil. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de immateriële en culturele dimensie van een bedrijf weerspiegeld wordt in zijn producten. Het vormt een geheel. »

Innovatie

“Bij Tilman steken we veel energie in de ontwikkeling van nieuwe producten. Zonder deze innovatie zouden we niet zo’n significante groei hebben. Productontwikkeling is een echte drijfveer voor het bedrijf en daarom starten we elk jaar de ontwikkeling van twee geneesmiddelen. In onze research- en ontwikkelingsafdeling werken zes mensen, waarin we jaarlijks maar liefst 750.000 euro investeren. »

« Het ontwikkelen van een bedrijf gaat veel verder dan het geld dat het kan opleveren. De rol van een bedrijf is het creëren van welzijn, zowel intern als extern. »

– JEAN-NOËL TILMAN

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

“Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een gebied dat mij bijzonder na aan het hart ligt. We geven prioriteit aan de natuur, want het is de natuur die onze grondstoffen levert en dus hebben we haar nodig. Het ontwikkelen van een bedrijf gaat ook veel verder dan het geld dat het kan opleveren. De rol van een bedrijf is het creëren van welzijn, zowel intern als extern. Daarom meten en verbeteren we voortdurend onze impact op het milieu en op mensen. Een van onze vele concrete acties is een lange termijn partnerschap met Action Damien: we geven ze 0,05 euro voor elke biologische infusie die in ons Biolys-gamma wordt verkocht. Sinds het begin van deze samenwerking hebben we al 130.000 euro gedoneerd! Als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen, communiceren we niet alleen, in tegenstelling tot andere bedrijven…”.

Corporate governance

“Respect, oprechtheid en vertrouwen zijn ongetwijfeld de waarden die ons bedrijf en onze strategie het beste bepalen. Deze waarden worden duidelijk gecommuniceerd naar al onze medewerkers en ik neem de tijd om ze uit te leggen aan elke nieuwe medewerker. Dit draagt daadwerkelijk bij aan onze prestaties. »

Impulse 14
December 2013

Start met typen en druk op ENTER om het zoeken te starten.